چه زمانی شاخص های کلیدی عملکرد KPI را برای یک استارتاپ مشخص کنیم ؟

۳۵۰ بازديد

شاید خیلی از شما که در ابتدای راه برای ایجاد یک استارتاپ هستید فکر می کنید نیاز است از روز اول تمام شاخص های اساسی، اصلی و فرعی یک استارتاپ مشخص شود، اما یقینا اینطور نیست، روز اول یا حتی در اوایل کار صرفا نیاز است یک برنامه کلی از طرح داشته باشیم.
با توجه به ماهیت استارتاپ و تغییرات زیاد برنامه و حتی مدل درآمدی از شروع کار تا هنگام شروع رشد نیاز است هر زمان کار شکل گرفت و هنگام رشد فرا رسید آن زمان نیاز است شرح KPI مشخص شوند و برنامه استراتژی مدون بلند ومدت، میان مدت و کوتاه مدت مصوب گردند.
لازم به توضیح است که برای کسب و کارهای استارتاپی بهتر است برنامه ها یک ساله باشد و آن را هم به بازه های سه ماهه و حتی درابتدای کار به بازه های یک ماه برای اجرا کوچک شده باشد.

 

هر استارتاپ یا هر کسب و کار چند شاخص های کلیدی عملکرد دارند ؟

همچنان نمی توان عدد مشخصی را روی این موضوع تعیین کرد، بطور کل می توانیم اینطور تشریح کنیم که همه واحد های جزئی باید شاخص عملکرد (فرعی) (PI) داشته باشند، تمام واحد های بزرگ یا اصلی باید شاخص های کلیدی عملکرد (اصلی) (KPI) داشته باشند و خود شرکت نیز یک شاخص اساسی داشته باشد که معیار اصلی سنجش عملکرد شرکت قلمداد گردد.
در تعیین شاخص بطور کل باید دو نکته را مد نظر داشت، اول باید Vanity metrics را همیشه لحاظ کنیم و شاخص اصلی و اساسی را درست انتخاب کنیم ، مثلا برای اسنپ تعداد سفر مهم است نه تعداد راننده ای که امروز ثبت نام کرده اند؛ و دوم بین شاخص های واحد های مختلف باید بالانس داشته باشیم یعنی همه شاخص ها همگون و متناسب با هم انتخاب شده باشند.

 

شرح kpi استارتاپ های حوزه فناوری اطلاعات کدام اند ؟

همانطور که عنوان شد ما شاخص اختصاصی برای استارتاپ ها نداریم اما شاید بتوان موارد زیر را برای استارتاپ های حوزه فناوری اطلاعات مهمتر در نظر گرفت:
– active users (تعداد کاربرانی که بطور مسمتر در حال سرویس گرفتن از سیستم هستند)
– Retention rate (ضریبی که می توانیم تعداد کاربران عادی را تبدیل به کاربر فعال کنیم)
– در تضاد با Churn rate یا inactive users
– معرفی به دیگران یا referral
– این شاخص می تواند Loyalty را با خود به همراه بیاورد
منبع:

https://peidaiesh.com/startup/%d8%b4%d8%a7%d8%ae%d8%b5-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c%d8%af%db%8c-%d8%b9%d9%85%d9%84%da%a9%d8%b1%d8%af-%db%8c%d8%a7-%d8%b4%d8%b1%d8%adkpi-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.