ورود استارتاپ در بورس! فرصت یا تهدید؟

۴۱۹ بازديد

عرضه سهام استارتاپ در بورس مانند اکثر موارد مرتبط با مدیریت صرفا فرصت یا صرفا تهدید نیست؛ اما مسیر پیموده شده توسط استارتاپ های بزرگ دنیا همچنین امتیازاتی که عرضه سهام در بازار بورس با خود به دنبال می آورد این آگاهی را به صاحب استارتاپ یا کسب و کار می دهند که عرضه سهام در بازار بورس اگر با منطق و اصول باشد احتمالا فرصت های زیادی را برای پروژه یا محصول یا… به دنبال خواهد آورد.

 

موانع عرضه سهام استارتاپ در بورس

بازار بورس تهران (ایران) هنوز دیدگاه سنتی دارد، یعنی ارزشگذاری شرکت ها بر اساس میزان سودی هست که شرکت ها در پایان سال مالی محقق می کنند و این در صورتی است که استارتاپ ها عموما در چند سال یا حتی ۱۰ سال اول فعالیت اصلا به دنبال سود آوری نیستند و بیشتر به دنبال بزرگ شدن و رشد کردن هستند.
در کنار مورد بالا مواردی چون نحوه عرضه یا حتی قیمت گذاری، عدم شفافیت حساب ها، قوانین مرتبط با استارتاپ ها و حتی شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، نحوه تعامل کارآفرین اصلی و بنیانگذار با پروژه و … را باید جزو موانع اصلی عرضه ارستارتاپ در بورس عنوان کرد.

 

فرصت های عرضه سهام استارتاپ در بورس

عرضه سهام استارتاپ در بورس علاوه بر برندیگ بسیار عالی برای استارتاپ و پروژه می تواند جذب سرمایه و نقدینگی را نیز با خود به دنبال بیاورد. در عین حال بازار بورس به دلیل شفافیت بالا باعث می شود حساب و کتاب های کسب و کار و استارتاپ همیشه شفاف و روشن باشد.
در بازار بورس شرکت های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران زیادی با استارتاپ آشنا می شوند و فرصت سهام داری برای آن ها فراهم می شود، حضور سهام داران عمده قدرتمند باعث می شود شرکت یا استارتاپ بتواند به پشتوانه این حمایت برنامه ریزی های بهتری برای ادامه کار داشته باشد.

 

ورود استارتاپ در بورس! فرصت یا تهدید؟

 

پیش نیاز عرضه سهام استارتاپ در بورس

طبق بررسی پیدایش مثل تمام تجارت هایی که با آن آشنایی دارید، عرضه سهام به بازار بورس نیز قانون و قواعد خودش را دارد، بورس می تواند همان بزنگاهی باشد که موجب ارتقا چشمگیر و درمقابل آن موجب سقوط یک کسب و کار باشد اگر قبل از اینکه با قاعده و قانون بورس آشنا شویم بخواهیم سهام استارتاپ را وارد بورس کنیم.
فارغ از اینکه نیاز است خبرگان این عرصه برای عرضه سهام در بورس درکنار شما باشند نیاز است کارشناسانی داشته باشید که اخبار مرتبط را دنبال و سبد گردانی مناسب برای سهم را پیش ببرند تا از سفته بازی در سهم تا جای ممکن جلوگیری شود.

 

موافقین و مخالفین ورود استارتاپ به بازار بورس چه می گویند؛

به اعتقاد مخالفین، استارتاپ ها براساس احتمالات و سنجه هایی که فقط پیش بینی شده اند اداره می شوند، در صورتی که سنجه های ورود به بورس اطلاعات و گزارشات مالی و اخر سال  است، این عمل با استارتاپ ها مغایرت دارد. در دنیا نیز استارتاپ های بزرگ نمی توانند به راحتی وارد بورس شوند مگر وقتی که به جایگاه و گزارشات عدد و ارقام قابل قبول و عینی برسند. پس ورود استارتاپ ها به بورس کاری پر ریسک و پر خطر است.

 

اما به اعتقاد موافقین با ورود استارتاپ ها به بازار بورس، سرمایه گذار ها با این چشم انداز که می توانند سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کنند و دوباره وارد سرمایه گذاری استارتاپی کنند، بیشتر جذب سرمایه گذاری در استارتاپ ها و رشد آن ها می شوند.

 

تپسی، اولین استارتاپ بورسی

با وجود تمام حرف و حدیث ها برای ورود استارتاپ ها به بازار بورس، سرانجام برخلاف چیزی که انتظار می رفت تپسی زودتر توانست از دیجی کالا وارد بازار بورس شود. البته در این مسیر مشکلات زیادی وجود داشت اما در نهایت یک استارتاپ در حوزه حمل و نقل توانست موانع ورود به عرصه بورس را کنار بزند.

 
منبع:
https://peidaiesh.com/startup/%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%db%8c%d8%a7-%d8%aa%d9%87%d8%af%db%8c%d8%af%d8%9f/

۰ ۰

عوامل موثر بر بازار بورس

1- برخی صنایع کامودیتی ‌محور هستند یعنی از اخبار و اتفاقات جهان تاثیر میپذیرند. صنایع فولاد،‌ سنگ آهن، پتروشیمی‌، فلزات رنگی، سیمان و …. از جمله صنایع موثر از اخبار و اتفاقات جهان هستند.

2- عوامل اقتصاد کلان یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار بورس است. نرخ ارز، بهره، مالیات، حامل‌های انرژی، تعرفه بازرگانی و… از جمله عوامل اقتصاد کلان موثر بر بازار بورس هستند.

3-تاثیرگذارترین عامل بر اقتصاد شرکت‌ها، تحولات درونی صنایع و شرکت‌ها است.

4-اخبار و اطلاعیه های منتشر شده از سوی مطبوعات، رسانه های اجتماعی و خبرگزاری میتواند جو حاکم بر بازار را تغییر دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.