شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر روی رشد استارتاپ ها و کسب و کار ها دارند؟

۴۱۰ بازديد

طبق تحلیل پیدایش شبکه های اجتماعی این روزها یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و کسب اطلاعات در بین مردم شده اند. بسیاری از مردم ارتباطات خود با دیگران را از طریق این شبکه ها مدیریت می کنند و در عین حفظ ارتباط با دوستان خود، از این طریق به دنبال به دست آوردن ارتباطات تازه و همچنین تعامل با دیگران هستند.
در ایران، هم طی چند سال اخیر انواع شبکه های اجتماعی، نقش پررنگی در بین کاربران ایرانی پیدا کرده اند و برخی از این شبکه های اجتماعی جدید، مقبولیت و محبوبیت بسیاری کسب کرده اند.

 

شبکه های اجتماعی جدید و استارتاپ ها

به عنوان مثال، شبکه اجتماعی اینستاگرام که یکی از سریع ترین شبکه های اجتماعی جدید از نظر رشد محسوب می شود و زیرمجموعه شبکه اجتماعی فیس بوک است؛ توانسته بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی را جذب کرده و جزو شبکه های اجتماعی ایرانی پرطرفدار باشد.
از سوی دیگر بسیاری از استارتاپ ها فعالیت خود را این روزها از بسترهای رایگانی مانند انواع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و…. شروع می کنند.
مزیت فعالیت در این شبکه ها این است که مدیریت شبکه اجتماعی نیازی به سرمایه نداشته و با دانش استفاده از مدیریت شبکه اجتماعی می توان اولین قدم های راه اندازی استارتاپ را برداشت.

شبکه های اجتماعی

 

چرا شبکه های اجتماعی؟

• حضور تعداد بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی جدید
• صرف زمان بسیار زیاد طبق آمارهای اعلام شده
• دسترس پذیری این شبکه ها
• سهولت در استفاده و مدیریت شبکه اجتماعی

همه دلایلی است که نشان می دهد کسانی که علاقه مند به راه اندازی استارتاپ ها هستند باید توجه ویژه به این ابزارهای ارتباطی جدید داشته باشند و از فعالیت های جدی در این شبکه های اجتماعی غافل نشوند.
علاوه بر این که این بسترها، واسطه هایی هستند که ارتباط بین صاحب استارتاپ و مخاطب را برقرار می کند و در فازهای مختلف راه اندازی و توسعه استارتاپ می تواند کارساز باشد در عین حال می تواند به عنوان تنها بسترهای فعالیت استارتاپ نیز مطرح شوند.
گرچه در ایران، انواع شبکه های اجتماعی که فیلتر نشده و قابل دسترس برای عموم مردم باشد تنوع چندانی ندارد اما باز هم می تواند کارساز بوده و همین امکانات محدود راه های تازه ای برای ارائه اطلاعات و محتوای استارتاپ ها در اختیار صاحبان آن قرار دهد. ضمن این که شبکه های اجتماعی ایرانی را نباید کاملا فراموش کرد.
به دلایل بالا، بسیاری از کسب و کارهای جدید، فعالیت خود را فقط بر شبکه های اجتماعی بنا نهاده اند. بسیاری از فروشگاه های مجازی، شرکت های ارائه دهنده خدمات، و یا کالاهای خاص، افراد متخصص تنها از این طریق اقدام به ارائه خدمات و کالای خود می کنند و ضمن آگاه سازی و اطلاع رسانی به مخاطب از طریق همین بسترها به ارائه و فروش کالاها و خدمات خود پرداخته و بخش فیزیکی کار را که منحصر به دفتر و ابزارآلات فیزیکی می شود را حذف کرده اند.

 

مزیت استفاده از شبکه اجتماعی برای استارتاپ ها

کاهش هزینه ها

مزیت این تصمیم آن است که از موارد و هزینه کردهایی مانند پرداخت اجاره بها، استخدام کارکنان و بیمه و حقوق، پرداخت قبوض و حتی مالیات معاف می شوند و از معایب این تصمیم نیز می توان به عدم اطمینان از فیلتر نشدن این شبکه های اجتماعی جدید نام برد. هر چند تجربه تلگرام نشان داده است که علیرغم فیلتر این شبکه، هنوز بسیاری از کاربران در آن حضور داشته و استفاده می کنند.
یک راه حل برای این کار این است که در کنار فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… در یک شبکه اجتماعی ایرانی مانند سروش، بله و … نیز به صورت موازی فعالیت داشت یا برخی از خدمات را به وب سایت منتقل کرد.

 

تنوع بسترها

حالت ایده آل راه اندازی استارتاپ در فضای مجازی داشتن همه این بسترها از وب سایت گرفته تا شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی است که البته نیاز به وقت، هزینه و انرژی بیشتری دارد اما در عین حال می تواند اطمینان خاطر در فعالان این حوزه ایجاد نماید.

 
منبع:
https://peidaiesh.com/startup/%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c/

۰ ۰

اهمیت امنیت شبکه

در واقع هدف امنیت شبکه را میتوان جلوگیری از خسارت های ناشی از دسترسی غیرمجاز به منابع و داده ها دانست و به طور کلی امنیت شبکه برای پیشگیری از مسائل زیر مطرح میشود:

1- یکی از اهداف امنیت شبکه پیشگیری از دسترسی غیرمجاز دیگران به داده های یک شبکه و نقض محرمانگی اطلاعات است.

2- دومین هدف امنیت شبکه پیشگیری از پاک شدن داده ها است و در واقع استفاده از ابزار Backupمستلزم امنیت شبکه ثابت شده است.

3- هکرها همه جا در کمین دسترسی به اطلاعات شما هستند، آن ها به راحتی میتوانند داده های شما را دستکاری کنند بدون آنکه شما متوجه تغییراتی شوید، از این رو ممکن است به کسب و کار شما خسارات زیادی وارد شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.