روش‌هاي جذب سرمايه و سرمايه گذار براي حمايت مالي يک استارتاپ

۴۰۸ بازديد

ایده ای به ذهنت می‌آید که بتوانی از آن به درآمد برسی!؟ مانند جوانه ای که تازه شروع به رشد می‌کند و هنوز ریشه ای ندارد، نیاز به مراقبت دارد. نیاز به آن دارد که تغذیه شود و جان بگیرد. اگر تنها باشد شاید نتواند به میوه ای برسد و هزاران نیاز دیگر برای شکوفا شدن دارد.

برای راه اندازی یک کسب‌وکار موفق از یک ایده، نیازهای زیادی خواهیم داشت اما بحث اصلی ما در ادامه، تامین نیازهای مالی استارتاپ است.

جذب سرمایه و سرمایه گذار همواره  یک موضوع بسیار مهم و چالش برانگیز برای استارتاپ هایی بوده که برای راه اندازی کسب و کار نیاز دارند که تحت حمایت قرار بگیرند. روش های مختلفی برای جذب سرمایه ی یک استارت آپ وجود دارد که از جمله آنها، می‌توان نقش شرکت های شتابدهنده در این موضوع چالش برانگیز را بسیار درخشان و موثر درک کرد.اما تا اینجا فهمیدیم، ایده نوآورانه شما برای تبدیل شدن به یک  کسب‌و کار موفق، نیاز به سرمایه ی اولیه دارد و تا زمانی که سرمایه ای ندارید نمی‌توانید مطمئن باشید که ایده ای که دارید تا چه اندازه، قابلیت اجرائی شدن و تبدیل به یک کسب‌وکار نوپا را دارد ؟!

جذب سرمایه با کمک شتابدهنده ها

 

روش‌های جذب و تامین هزینه های یک استارتاپ‌:

جذب سرمایه به کمک شتاب دهنده‌(accelerator):

همانطور که در گذشته بارها گفته شده است، یکی از مهمترین و اصلی ترین نقش شرکت های شتابدهنده، تامین نیازهای مالی استارتاپ ها برای تبدیل شدن به  شرکت های نوپا ست. پس یکی از روش های تامین مالی استارتاپ، همکاری با شرکت های شتاب دهنده  کسب و کار است: با برنامه های کوتاه مدت شتاب دهنده ها، استارتاپ را تحت پوشش قرار می‌دهند. امروزه در تمام جهان شتابدهنده های زیادی بوجود آمده اند و سالیانه به صدها کسب و کار نوپا کمک می‌کنند. همانطور که از نام  شتاب دهنده ها معلوم است، آنها  جهش عظیمی در تسریع رشد استارتاپ ایجاد می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با مربیان، سرمایه گذاران و سایر استارت آپ های همکار با استفاده از این بستر، ارتباط خوبی برقرار کنید، شتابدهنده ها در راستای فروش محصولات استارتاپی نیز به شما کمک های ویژه ای ارائه می‌دهند.

نحوه جذب سرمایه و سرمایه گذار برای حمایت مالی یک استارتاپ

 

 تامین هزینه های استارتاپ با سرمایه شخصی(bootstrapping) :

سرمایه ی شخصی که به آن بوت استرپینگ (bootstrapping) نیز گفته می‌شود، یکی از روش های موثر در تأمین هزینه‌های مالی استارتاپ است، به خصوص برای کسانی که اولین تجربه برایشان است که کار خود را شروع می‌کنند. البته معمولا کارآفرینان در آغاز کار بدون برنامه اند و در تامین سرمایه مشکل دارند. اگر پس اندازی از خودتان دارید می‌توانید سرمایه های استارتاپ را خودتان متحمل شوید.

تأمین بودجه با بوت استرپینگ به دلیل مزایای آن باید به اولین گزینه تأمین اعتبار، در نظر گرفته شود. وقتی خودتان سرمایه دارید، چرا باید پول شخصی خودتان را استفاده نکنید؟در این صورت اگر متحمل شکست شوید به دیگران بدهکار نشده‌اید  و اگر موفق شوید نیازی نیست در سهام استارتاپ خود، شریکی پیدا کرده باشید.(البته بحث تیم‌سازی یکی از مهمترین موضوعات در موفقیت استارتاپ هاست که بحث اصلی این نوشتار نیست.)

 

سرمایه شخصی برا یک استارتاپ

 

 جذب سرمایه با کمک سرمایه گذاران فرشته(Angel Investors):

سرمایه گذار فرشته، سرمایه گذاری ست که با هزینه‌ی خصوصی و شخصی خود، به ازای دریافت سهام استارتاپ، از استارتاپ حمایت می‌کند. این سرمایه گذار در ابتدای مرحله ای که هنوز ایده شما برای تبدیل به یک استارتاپ مورد آزمایش قرار نگرفته، تامین مالی استارت آپ را متقبل می‌شود و در تمامی ریسک های تبدیل به کارآفرینی شریک می‌شود.

بسیاری فکر می‌کنند که سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر، یکسان هستند، اما این دو متفاوت هستند. VC ها یا سرمایه گذاران خطرپذیر شرکت های معمولا بزرگ  هستند که در تجارت با شما سهام  سرمایه گذاری می‌کنند در حالیکه یک سرمایه گذار فرشته،  شخصی است که از همان ابتدای ایده نوپا که حتی احتمال اجرائی بودن یا نبودن آن مشخص نیست سرمایه گذاری می‌کند در حالیکه که می‌داند  ممکن است رشد قابل ملاحظه VC  را نداشته باشد.

معمولا سرمایه گذاری فرشته 25000 تا 100000 دلار برای هر شرکت و استارتاپ است، اما می تواند بیشتر شود.سرمایه گذاری فرشته در استارت آپ ها سرعت گرفته است و داستان موفقیت استارتاپ های برجسته مانند واتس اپ و فیس بوک سرمایه گذاران فرشته را تحریک کرده اند تا روی سرمایه یشان ریسک های بزرگی انجام دهند.همچنین سرمایه گذاران فرشته به راه اندازی بسیاری از شرکت های برجسته از جمله گوگل ، یاهو و علی بابا کمک کرده اند.

 

منبع:
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.